Pēdējā laikā varam dzirdēt par daudz un dažādām izmaiņām, kas saistītas ar autovadītājiem un automašīnām. Lielākie notikumi bija saistīti ar busu vinjetenēm, kurām jāmaksā lielāka nodeva, taču šoreiz stāsts būs nedaudz savādāks, tomēr tas vienalga ir ļoti būtiski!
Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa kopējais pieaugums ir balstīts tajos pašos melīgajos automašīnu izmešu daudzumos, kas ir izaisīja dīzeļgeitas skandālu, diskreditējot visu Eiropas autobūves industriju. Aprēķinā netiek ņemts vērā sadedzinātās degvielas apjoms un reāli radītie izmeši. Patlaban īsti nav skaidrs, kuri autobūves neveiksminieki caur Satiksmes ministriju ir lobēti.
Vai tie ir elektroautomobiļi, kas savas nepilnīgās tehnoloģijas un neadekvātās dārdzības dēļ nav piemēroti Latvijas privātpersonu autoparkam, vai vidi īpaši piesārņojoši premium klases dīzeļi. Pamatojums ir tik nepilnīgs, ka gan VID, gan CSDD atsakās no likuma izmaiņu skaidrošanas. CSDD apgalvo, ka VID licis izdomāt veidu, kā palielināt konkrētā nodokļa ieņēmumus, un CSDD esot tikai kasieris un ieceres tehniskais izpildītājs.
Savukārt VID apgalvo, ka likuma autors ir satiksmes resors. VID funkcija šajā lietā esot tikai iekasētās naudas pārskaitīšana Valsts kasei. Rodas iespaids, ka iestāžu darbiniekiem ir kauns par šo bezjēdzību. Tiešām, nelielai daļai dārgo automašīnu nodoklis ir samazinājies, bet vairumam tas ir palielinājies. Ja arī konkrēti aprēķini eksistē, tad CSDD tādus nepublisko.
Publicēts tiek tikai kopējo likuma izmaiņu ietekmēto iedzīvotāju skaits. Ar šo gadu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme mainās aptuveni 140 000 automašīnu īpašniekiem un turpmāk ir atkarīga no ražotāja deklarētā oglekļa dioksīda CO2 izmešu daudzuma. Tas attiecas uz visiem spēkratiem, kuru pirmās reģistrācijas datums ir pēc 2008. gada 31. decembra. Taču, kas jāgaida autovadītajiem un kādas būs izmaiņas?
Lasi raksta turpinajumu nākamajā lapā