Esošā situācija ir smaga lielākajai daļai cilvēku, tomēr par spīti tam, izrādās, ka liela daļa pat nemaz nevar cerēt uz iepriekš solītā naudas pabalsta, jo tagad norisinājušās pavisam citas darbības, kuru rezultātā daudziem tas ir pamatīģs trieciens. Pašlaik kompensējot straujo elektrības cenu tarifa kāpumu, bija izveidots atbalsta mehānisms iedzīvotāju grupām – aizsargātajiem lietotājiem, taču atklājas, ka gandrīz 70 000 iedzīvotāju jeb klientu šīs atlaides reāli saņemt nemaz nav iespējams un tagad šie cilvēki ir burtiski kā upuri, ziņo LTV raidījums “Ceturtā Studija.”
Šis aizsargātais lietotājs ir tieši tie elektrības patērētaji, kuri ietilpst kādā no esošajām grupām : daudzbērnu ģimene, personas ar invaliditāti, vai ģimenes ar bērnu, kuram ir invaliditāte, kā arī maznodrošinātās un trūcīgās ģimenes. Daudzbērnu ģimenēm pienākas 20 Eiro, pārējām grupām – 15 Eiro samazinās elektrības rēķiniem. Pati galvenā problēma ir tieši tajā, ka katram tirgotajam, kas izvēlas sniegt pakalpojumu, jo pēc noteikumiem tirgotājs brīvprātīgi sniedz aizsargātā lietotāja pakalpojumu klientam un viņam nepieciešams IT rīks, kā savienot kopā savu sistēmu, kurā parādās visa informācija ar viņu klientiem ar Būvniecības valsts kontroles biroja informācijas sistēmu, kas apstrādāvisu informāciju un pasaka, kuri lietotāji tad tiešām ir tie aizsargātie. Tieši šeit atklājas pati nepatīkamākā situācijas daļa.
Līdz ar to, Būvniecības valsts kontroles birojs savāc informāciju no vairākiem reģistriem, lai zinātu, kuriem tad pienākas šis statuss. Tālāk jau elektības tirgotājiem tiek saņēmta klientu datu bāze ar vārdu, uzvārdu un personas kodu, pēc tam tirgotājiem tiek nosūtīti līguma numuri par klientiem, kuriem tad jāpiemēro konkrētā atlaide. Ja šis tirgotājs nevar nosūtīt klientu datu bāzi, tad atlaides nemaz nevar piemērot. Pašlaik, kad Latvijā pakalpojumu privātpersonām piedāvā 12 elektrības tirgotāji, tikai divi no tiem ir izveidojuši šo IT tīkla rīku ar kura palīdzību var nodrošināt atlaides aizsargātajiem lietotājiem, kas patreiz ir ļoti svarīgi.
Viens no elektrības tirgotājiem, kas ir izveidojis šādi rīku un sniedz atbalstu, esot Latvenergo. Datu apmaiņas rīka izveidošanas izmaksas tirgotājam valsts nesedz. Tomēr, kā uzsvēra Rozentāle, tad tā ir viņu sociālā atbildība un tēla uzlabošana vai tieši pretēji – pasliktināšana. Pašlaik ekonomikas ministrija jau ir informējusi, ka pašlaik atbalstu norēķiniem par elektrību saņem aptuveni 90 000 iedzīvotāju, tomēr reāli šīs atlaides pienākas 160 000 iedzīvotāju, līdz ar to tas raisa pamatīga bažas, kā tas vispār var notikt, ja cilvēkiem šis pabalsts tik tiešām ir nepieciešams.
Patreiz reālā situācija ir tāda, ka aptuveno 40% iedzīvotāju, kuriem pienāktos saņemt šo atbalstu, to nemaz nesaņem, jo tirgotājs nav izpildījis savu mājasdarbu, kuru rezultātā ciešs iedzīvotāji.